tisdag 12 februari 2013

This is china town

Hej där vänner och bekanta.
 
I söndags hade jag en alldeles strålande dag, solen var framme, luften var krispig och avgaserna från bilarna skapade en romantisk dimma över staden.. En perfekt dag för att fira det kinesiska nyåret helt enkelt. Jag hade med mig superkameran och fotade gärnet:  
 
China town! Man skulle snarare kunna tro att man går på en populär turistgata någonstans i Kina än att man går på en gata i New York. Rätt häftigt att det har kunnat blivit så, ett helt område där allt från banken, tidningarna och gatskyltarna är på kinesiska. 
 
Som vi uppfattade så firar man det kineiska nyåret under en längre tid, och i söndags var det the Firecracker festival. Nästa söndag är det något annat som jag har glömt men vi ska nog gå på det också för så kul var det att hänga i china town jaha. Det var i alla fall mycket firecrackers, väldigt mycket. Anna köpte en och smällde.
Firecrackerzen var inga eldsmällare per sey utan det sköts ut konfetti. (vad blir konfetti i plural, konfettisar?) Så tusen små färgglada konfettisar (?) virvlade runt i luften för att sedan landa på marken som till en början var snöfylld men som snabbt förvandlades till ett blaskigt täcke av rosa slask.
En dam som stod och antingen sorterade smällarna i soptunnan eller letade efter smällare som ej smällts. Jag var sneaky och tog tre bilder, tyckte hon var fin. 
 
 
Se, så glad var jag. Strålande söndag verkligen.
Efter ett tag blev vi hungriga och jag hade läst någonstans att ju fler dumplings man äter desto större lycka ska det nya året ge. Så vi gick till restaurangen med den längsta kön i chinatown och tänkte att "det här måste vara bra". Läste att 2011 hade denna restaurang Manhattans bästa dumplings! Vi väntade i en timme (!) på att få komma in, men gott var det. Åt tre stycken dumplings så nu väntar jag med spänning på lyckan.
Anna inne på restaurangen. Hon dricker té.
Konfetti! Fest! Lycka! Vem städar efter partyt?
Det var som sagt en mycket bra dag. På vägen hem köpte jag och Anna en varsin pöse fortune cookies, har hitintills fått massa bra och visa ord om min framtid så det känns betryggande. Vet nu tillexempel att den bästa tiden i mitt liv har ännu ej varit, den som spar hen har mina vänner! Det var minsann en vis investering. Köpte även en påse räkchips som smakade förschizligt. Smakade räka.
 
Ha en trevlig tisdag, ät mycket semlor. Jag ska baka ikväll tänkte jag. Adios amigos!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar