söndag 10 mars 2013

3 saker, söndag.

Hej!

Om alla bara skulle må hälften så bra som jag gör nu skulle man ändå kunna säga att man mår riktigt bra, så bra mår jag. Och jag ska berätta varför, och jag ska berätta om 3 andra bra saker också.
Bra sak nr 1: Bänkar. Bänkar har aldrig varit något jag riktigt tagit mig tid att tänka på förut, dom står i parker och farbröder och tanter sitter på dom. Jag har tänkt att "vem sitter egentligen på bänkar?" Men jag kan från och med idag konstatera att av alla kreationer gjorda för att sitta på är bänken min absoluta favorit. Sätter man sig på en bänk sätter man sig för att göra ingenting, och även om man gör någonting så kan man helt enkelt inte stressa. Även om du sätter dig för att äta, prata i telefon eller läsa så kan du helt enkelt inte sitta och vara uppjagad på en bänk. För det enda du har framför dig, förutom den potentiella maten/telefonen/pappret är din omgivning och det enda man kan göra med sin omgivning på en bänk är att iakta den.
Bra sak nr 2: Söndagmornar. Varför, åh varför, har jag inte varit ute mer under söndagmornar? Antagligen för att jag har jobbat eller för att vädret varit så pissigt dåligt på sista tiden .. eller för att jag är lat. Söndagmornar är i alla fall en till sak jag idag kan konstatera att jag sätter på min lista över top 10 things I love in New York. Jag vaknade denna söndagmorgon klockan 09.00 och konstaterar lite bistert att jag måste ta ut hunden på en långpromenad. Jag drar på mig kläder, skor, funderar på om jag ska ha solglasögon eller inte, för det är soligt ute, bestämmer mig för att köra utan glajjer pga att de ej går med min nya frisyr. Kopplar hunden, åker ner till lobbyn och öppnar porten. Och så fort jag stiger ut på trottoaren känner jag att något är annorlunda. Solen lyser, luften är krispig och det är tyst ute. Jag har aldrig riktigt förstått när man säger att en stad "sover", jag menar hur kan en stad sova? Men i morse sov den, tog en skön sovmorgon efter en lång natt. Eller, den var snarare i det där sköna stadiet då man ligger under täcket och sträcker på sig; perfekt utvilad men inte redo att stiga upp än. Bara några få var ute på torget, restaurangen i huset bredvid lastade frukter och grönsaker genom bakdörren, oset från matvagnarna luktade nylagat. Bilarna var inte lika hetsiga, jag kunde höra fåglarna utan att leta efter dom. Folket på gatorna gick i sin egen takt och liksom såg varandra, sa godmorgon. Vad ska jag säga, staden som aldrig sover tog sovmorgon och aldrig har den känts så levande som då.
Bra sak nr 3: Jazz. Riktigt bra jazz, souligt och bluesigt på samma gång. Helt ärligt, jag skulle kunna mala på om hur bra apelsinjos är, så bra får jazz mig att må. Och bänkar, och soliga söndagmornar. (Gode Gud, låt solen få vara kvar) Men jag har inte tid längre, jag och Anna ska på en exclusive V.I.P konstutställning och kolla på världskonst och Scandinavian Pain om en timme och jag har inte ens borstat tänderna än, så, ha det gött vänner!

Heeeeeejjjddååååååå!!!!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar